Ny Škoda Superb og Kodiaq kan ses til Tour de France

På søndag er det ikke kun vinderen af Tour de France – forhåbentlig Jonas Vingegaard – som vil tiltrække sig opmærksomhed. De nye generationer af Škoda Superb og Kodiaq kører også med på finaleetapen.

I år er det 20. gang, at Škoda sponserer Tour de France. I Danmark fejrer Škoda-forhandlerne det med kampagnemodellerne Kamiq og Scala Tour de France, og i Frankrig kører hundredvis af Škoda rundt i Tourens tjeneste, ligesom Škoda sponserer den grønne pointtrøje.

Søndag 23. juli bliver en særlig dag, når vinderen af Tour de France – forhåbentlig Jonas Vingegaard – kører triumferende over målstregen på Champs-Élysées i den gule førertrøje.

Tilskuere og tv-seere vil samtidig kunne spotte to biler, som er iklædt camouflage – nemlig de nye generationer af Kodiaq og Superb. De skiller sig også ud ved at være de to største Škoda-modeller i feltet.

Plug-in-hybrid med 100 km rækkevidde

Kodiaq er Škodas største SUV – med plads til op til syv personer – og det forsætter den med at være, når anden generation kommer til Danmark i løbet af andet kvartal næste år. Den er 1.657 mm høj, 1.864 mm bred og 4.758 mm lang. Dermed er den 61 mm længere end den nuværende Kodiaq, hvilket er til glæde for både passagerer og bagageplads.

I forvejen har Kodiaq det største bagagerum af alle Škoda-modeller, men den nye Kodiaq har yderligere 65 liter bagagerumsplads, så versionen til fem personer har hele 910 liter.

Den modsatte ende af bilen byder også på nyheder under motorhjelmen, hvor Kodiaq for første gang kan fås som plug-in-hybrid. Batteriet på 25,7 kWh giver en rækkevidde på op til 100 km (WLTP), og det er hurtigt at lade op, for ligesom elbilen Škoda Enyaq kan den nye Kodiaq 1.5 TSI iV lade med 11 kW AC i en ladeboks, og den kan hurtiglade med 50 kW DC på ladestationer. Den samlede ydelse fra benzinmotor og elmotor er 204 hk (150 kW).

Fjernstyret parkering med app

Derudover fås Kodiaq for første gang med en ekstra økonomisk 1.5 TSI mHEV-benzinmotor med 150 hk (110 KW), mens den kraftigste benzinmotor er en 2.0 med 204 hk (150 kW). Den nye Kodiaq fås desuden med nyeste generation 2.0 TDI-dieselmotorer med henholdsvis 150 hk (110 kW) og 193 hk (142 kW). Alle motorvarianter har DSG-automatgear, og de to stærkeste motorer har 4x4. De respektive anhængervægte kendes ikke endnu.

Apropos DSG er endnu en nyhed, at gearvælgeren er flyttet op på ratstammen i det helt nye interiør, der også kan byde på bl.a. 12,9” touchskærm, head-up-display, trådløs opladning med 15 kW af to smartphones og Simply Clever-opbevaring med kopholder bagest i den rummelige kabine. Den nye Kodiaq fås desuden med anden generation fuld LED-Matrix-forlygter og en palet af sikkerhedsassistentsystemer som bl.a. Traffic Jam Assist, der muliggør automatisk start, bremsning og styring i tæt trafik op til 60 km/t. ved at tilpasse sig bevægelserne hos de omkringkørende biler.

Superb Combi med endnu større bagagerum

Mange af nyhederne – bl.a. gearvælger på ratstammen og 12,9” touchskærm – deler den nye Kodiaq med den nye Superb, som nu kommer i fjerde generation – 90 år efter den historiske introduktion af modellen. Men den nye Superb byder også på en Škoda-nyhed i form af sikkerhedsassistentsystemet Crossroad Assist. Det anvender radarsensorer i forreste kofanger til at registrere tværkørende trafik i kryds med begrænset udsyn og giver en akustisk advarsel samt en visuel advarsel i det digitale cockpit.

Den nye Superbs drivlinjer er identiske med den nye Kodiaq – med den tilføjelse, at den nye Superb også fås som en sportslig 2.0 TSI med 265 hk (195 kW), og at det er den af benzinmotorerne, som har 4x4.

Den nuværende Superb Combi er kendt som en af de mest rummelige biler i firmabilsklassen, og det vil den nye generation fortsat være. Den er tilmed blevet både længere og højere, så den nu er 1.482 mm høj, 1.849 mm bred og 4.902 mm lang. Den øgede højde (5 mm) og længde (40 mm) kommer bl.a. til udtryk i bagagerummet, som er vokset fra 645 til 690 liter.

Ligesom den nye Kodiaq forventes den nye Superb på nuværende tidspunkt at komme til Danmark i løbet af andet kvartal 2024.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk